Da li ste ikada sjedili u redu 13 u avionu? Ili ste primijetili da red 13 uopće nije označen? Kada pogledate raspored sjedišta u avionu, možda ćete primijetiti da red 13 nedostaje. Neke aviokompanije širom svijeta imaju ovu praksu zbog uvjerenja da je broj 13 nesretan.
Mnoge kulture vjeruju da je broj 13 nesretan. Zbog toga mnoge aviokompanije preskoče red 13 u brojanju sjedišta. Redovi prelaze direktno s 12 na 14.
Može se činiti čudnim mijenjati raspored u avionu zbog praznovjerja. Međutim, ako su redovi 12 i 14 sigurni, red 13 bi također trebao biti siguran. Ali, zašto ne učiniti putnicima malo ugodnijima? Ako neki vjeruju da je 13 nesretan, možda neće biti zadovoljni ako dobiju sjedište u tom redu. To je samo mala promjena.
Koje aviokompanije to rade?
Mnoge aviokompanije prate ovu praksu. Neki primjeri uključuju:
- Iberia, Lufthansa, Air France, ITA i Ryanair preskoče red 13.
- Među najvećim britanskim aviokompanijama, samo Virgin Atlantic preskoči red 13; British Airways, easyJet i Jet2.com ne.
- United Airlines (na većini tipova aviona) i Alaska Airlines (samo na 737-800) preskoče red 13. Delta Air Lines, American Airlines i Southwest Airlines ne.
- Emirati i Qatar Airways slijede ovu praksu.
- U Aziji, aviokompanije koje to primjenjuju uključuju China Airlines, Cathay Pacific, Hong Kong Airlines, Thai Airways i Singapore Airlines.
Zašto je 13 nesretan?
Zašto se broj 13 smatra nesretnim? I zašto je petak 13. takav “sretan” dan? Strah od broja 13 se zove ‘triskaidekafobija’. Postoje različita objašnjenja zašto je 13 nesretan. Jedno objašnjenje je da je na posljednjoj večeri Isusa bilo 13 ljudi i da je Juda (apostol koji je izdao Isusa) bio 13. koji je sjeo.
Naravno, teško je utvrditi koliko ljudi slijedi ovo vjerovanje. Međutim, nisu samo aviokompanije te koje izostavljaju broj 13. Mnogi hoteli i poslovne zgrade širom svijeta također izostavljaju 13. sprat. Anketom koju je Gallup proveo 2007. godine otkriveno je da bi 13% Amerikanaca bilo uzrujano da boravi na 13. spratu.
Izostavljanje redova 14 i 17
Naravno, praznovjerja se razlikuju širom svijeta. Ako preskočite red 13 u nekim zemljama, logično je da bi aviokompanije mogle slijediti i druga praznovjerja. Broj 17 se smatra nesretnim u nekim zemljama (uključujući Italiju i Brazil) zbog značenja u rimskim brojevima. Preuređivanje rimskih brojeva XVII daje VIXI, što na latinskom znači ‘Moj život je gotov.’
Lufthansa je poznata po tome što izostavlja red 17 zbog poštovanja ovih praznovjerja. U Kini i nekim drugim azijskim zemljama, broj 4 se smatra nesretnim jer se izgovara slično riječi za smrt. Mnoge zgrade preskoče četvrti sprat zbog toga, ali to se ne čini u redovima aviona (iako Cathay Pacific i Hong Kong Airlines nemaju red 4 zbog svog brojačkog sistema).
Međutim, praksa se proteže na broj 14, koji ima fonetsku sličnost sa smrću. Na primjer, nećete naći red 14 na Cathay Pacific ili Hong Kong Airlines. Zanimljivo, Air China zadržava red 14, ali neke druge kineske aviokompanije (uključujući China Eastern) ga izostavljaju. United je također značajna strana aviokompanija koja poštuje kineska vjerovanja.
Jednostavno ali efikasno Sve u svemu, menadžeri aviokompanija ne moraju nužno mijenjati brojeve zbog vlastitih uvjerenja. U praksi, ovo može uštedjeti puno vremena i neugodnih razgovora s praznovjernim putnicima koji traže promjenu sjedišta. Na primjer, oko 30% odraslih Amerikanaca su barem donekle praznovjerni. S populacijom od preko 300 miliona, takvi potezi mogu umiriti mnoge putnike.
Male inicijative kao što je ova mogu napraviti razliku u dugoročnom zadovoljstvu putnika. Iako možda ne znače mnogo za same aviokompanije, ove radnje su dio šireg iskustva putnika.
Imate li misli o ovom praznovjerju? Poznajete li druge aviokompanije širom svijeta koje izostavljaju red 13 ili bilo kakve druge praznovjerne prakse? Javite nam šta mislite u komentarima.