Upravo ste se ukrcali u avion i smjestili na svoje mjesto. Pokušavate da prilagodite ventilaciju iznad sebe, okrećući je da se rashladite. Ljeto je, nosili ste torbe i sad vam je potrebna klima. Kada se vrata aviona zatvore i avion počne da se kreće, odjednom kabina postaje tiša jer nestaje šum vazduha.
Pokušavate da pronađete ventilaciju iznad sebe, a i ostali putnici oko vas to rade. Nažalost, iz ventilacija jedva da dolazi vazduh. Kabina se brzo zagrijava, a ljudi počinju da se mašu karticama za sigurnost sa naslona sjedišta.
Kako se temperatura u kabini reguliše?
Iako često zanemareno, pitanje kontrole temperature u kabini je veoma važno i brzo se primijeti kada nešto nije u redu. Postoji nekoliko izvora vazduha za kabinu, i tokom slijetanja i u letu.
Odakle dolazi vazduh?
Kada je avion parkiran, najčešće se koristi vazduh s tla, poznat kao prehlađeni vazduh (PCA). PCA dolazi iz jedinica za hlađenje na tlu i ulazi u avion kroz veliku cijev koju putnici mogu vidjeti s terminala. Alternativno, može se koristiti plinska jedinica za hlađenje.
Vazduh s tla je preferiran jer koristi elektricitet, što je jeftinije i čistije od gasa. Takođe štedi APUs i smanjuje buku na platformi. Međutim, ponekad ne može dovoljno da ohladi kabinu, naročito u vrućim danima ili ako je cijev savijena.
APU vazduh
Druga opcija je APU (pomoćni pogonski uređaj). APU može kontrolisati temperaturu u kabini i u najtoplijim danima. Kada nema vazduha s tla, APU se koristi za hlađenje ili grijanje tokom cijelog perioda okretanja aviona.
Vazduh iz motora
Treća opcija je vazduh iz motora. Motori mogu obezbijediti dovoljno rashlađenog ili zagrijanog vazduha tokom svih faza leta. Piloti najlakše kontrolišu temperaturu tako što što prije pokrenu motore.
Pokretanje motora
Kada se avion pokreće, naročito u vrućim danima, može biti izazovno održati kabinu hladnom. Tokom pokretanja motora, većina vazduha s APU-a ide za pokretanje motora, što znači da je izvorište vazduha za kabinu privremeno isključeno. Piloti mogu ostaviti APU uključen nakon što se prvi motor pokrene, koristeći pritisnuti vazduh iz APU-a za pokretanje drugog motora dok se kabina hladi.
Polijetanje i temperatura
Tijekom polijetanja, naročito u vrućim danima, piloti ponekad moraju isključiti sistem za hlađenje kako bi povećali snagu motora. To može povećati snagu motora, ali može i otežati hlađenje kabine. Nakon što avion postigne određenu visinu, temperatura u kabini se lakše kontroliše jer se vazduh hladi na visini. Novi avioni omogućavaju pilotima da prepuštaju kontrolu temperature kabinskim osobljem, dok stariji modeli zahtijevaju stalnu komunikaciju između kabine i pilotske kabine ako temperatura nije idealna.
Održavanje hladnoće
Kontrola temperature u kabini je važna i delikatna stvar. Posada se trudi da temperatura bude oko 21°C, jer se zna da je udobna temperatura različita za svakog putnika. Dok motori upravljaju klimatizacijom tokom leta, APU i vazduh s tla su ključni za regulaciju temperature dok je avion na zemlji.