ZanimljivostiČinjenice o avionima koje niste znali – neke će vas iznenaditi!

Činjenice o avionima koje niste znali – neke će vas iznenaditi!

Činjenice o avionima koje niste znali – neke će vas iznenaditi!

Avijacija je spoj vrhunske tehnologije, inovacije i precizne nauke, industrija u kojoj se svaki detalj računa.

Avijacija je spoj vrhunske tehnologije, inovacije i precizne nauke, industrija u kojoj se svaki detalj računa.

Podijeli na:

Od kompleksnih sistema koji održavaju avione u zraku do strogih sigurnosnih protokola koji se primjenjuju na svim kontinentima, letenje je pravi pokazatelj ljudske kreativnosti i napretka. Bilo da ste čest putnik ili samo ljubitelj svega što ima veze s nebom, ove zanimljive činjenice pomoći će vam da bolje shvatite kako funkcioniše svijet iznad oblaka.

1. Akrofobija predstavlja strah od visine. Za razliku od specifičnih fobija poput aerofobije – straha od letenja – akrofobija može obuhvatiti strah od bilo koje situacije koja uključuje udaljenost od tla. Više od 80% ljudi osjeća strah od letenja.

2. Boeing 747 ima čak šest miliona pojedinačnih dijelova, a svim njegovim sistemima upravljaju samo nekoliko pilota smještenih u kokpitu, koristeći prekidače i komande nadohvat ruke.

3. Još jedna zanimljivost o Boeingu 747 odnosi se na težinu njegovih motora. Ovaj avion je jedan od najpopularnijih i najprepoznatljivijih u avijaciji. Svaki motor teži oko 9.500 funti (oko 4.300 kg), a procijenjena cijena pojedinačnog motora iznosi približno 8 miliona USD.

4. Boeing 747 nije samo jedan od najprepoznatljivijih aviona na svijetu i prvi proizvedeni širokotrupac — njegova maksimalna brzina iznosi impresivnih 955 km/h.

5. Bijeli tragovi koji ostaju iza aviona nastaju kada vrući gasovi iz motora dođu u dodir s hladnim zrakom, pa se vodena para kondenzuje i pretvara u ledene kristale. Ovaj fenomen ima i utjecaj na klimu, poznat kao “avijacijski inducirana oblačnost”.

6. Antonov An-225 je najveći avion na svijetu, težak preko 600 tona, napravljen je za prevoz ogromnih tereta. Njegova veličina i konstrukcija ostaju jedan od najvećih dostignuća u avijaciji.

Antonov
Antonov An-225 Mriya

7. Moderni putnički avioni, posebno dvomotorci, konstruisani su da sigurno nastave let čak i ako jedan motor otkaže. Za to je zaslužan ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards), certifikat koji garantuje da avion može sigurno do najbližeg aerodroma i s jednim motorom. Zbog rigoroznog održavanja, ovakve situacije su izuzetno rijetke.

8. Suprotno uvriježenom mišljenju, avion ne pada „kao kamen“ ako oba motora otkažu. Aerodinamički je dizajniran da klizi na velike udaljenosti. Piloti su obučeni da u takvim situacijama kontrolišu visinu, brzinu i pravac te sigurno prizemljuju avion. Poznat primjer je let Air Transat 236, koji je nakon gubitka goriva klizio 75 milja i sletio u Azore.

9. Maske s kisikom traju samo 15 minuta. U slučaju dekompresije, maske padaju automatski i obezbjeđuju oko 15 minuta kisika — dovoljno vremena da piloti spuste avion na visinu na kojoj se može normalno disati.

10. Na visinama od 11.000 metara čulo okusa oslabi i do 30%. Zbog niskog pritiska i suhog zraka manje osjećamo slano i slatko. Zato avio-kompanije začinjavaju hranu jače i prave bogatije okuse.

11. Jedna od najzanimljivijih, a najmanje poznatih činjenica u avijaciji jeste da pilot i kopilot moraju jesti različite obroke. Razlog je jednostavan – ako bi obojica dobili trovanje hranom, ne bi bilo niko sposoban upravljati avionom. Zato se obroci za pilote često nabavljaju iz različitih kuhinja ili serija kako bi se rizik dodatno smanjio. Ova mjera dio je šireg sigurnosnog sistema koji osigurava maksimalnu pripremljenost u slučaju nepredviđenih situacija.

12. Mala rupica na prozoru aviona spašava živote. Ta mala rupica, “bleed hole”, izjednačava pritisak između unutrašnje i vanjske staklene ploče i sprječava pucanje prozora.

13. Avionske gume su ekstremno izdržljive. Gume mogu podnijeti pritisak od oko 200 psi i težinu i do 38 tona. One izdržavaju ogromne napore prilikom polijetanja i slijetanja, a mijenjaju se mnogo prije nego što pokažu veća oštećenja.

Black box update
Crna kutija

14. Avioni su opremljeni naprednim sistemima zaštite i bez problema podnose udar munje — statistički, svaki avion bude pogođen barem jednom godišnje. Elektricitet se preusmjeri preko aluminijske ili kompozitne konstrukcije, a putnici i sistemi ostaju sigurni. Redovni pregledi osiguravaju da je sistem uvijek u vrhunskom stanju.

15. Iako ih zovemo “crne kutije”, zapravo su jarko narandžaste kako bi bile lakše pronađene u ruševinama. Sadrže ključne podatke o letu i tonske zapise iz kabine.

16. Vlažnost u avionu iznosi samo 10–20%, što može izazvati dehidraciju i umor. Preporučuje se piti više vode i koristiti hidratantne kreme.

17. Oko 80% incidenata događa se prilikom polijetanja i slijetanja. Pilot ima najviše obaveza, a mehanički problemi su najprimjetniji pri velikim opterećenjima. Zbog toga se najviše ulaže u trening posada i održavanje aviona.

18. Istraživanja pokazuju da putnici u zadnjem dijelu aviona imaju veće stope preživljavanja u incidentima. Ipak, komercijalno letenje ostaje izuzetno sigurno.

19. Kabinsko svjetlo se prigušuje pri polijetanju i slijetanju iz sigurnosnih razloga – kako bi se oči putnika prilagodile slabijem svjetlu, što omogućava bržu orijentaciju u slučaju evakuacije. Prozorske roletne se podižu da bi prirodna svjetlost pomogla u orijentaciji.

20. Najprometniji komercijalni aerodrom na svijetu je Hartsfield–Jackson (ATL) u Atlanti, sa više od 970.000 avionskih operacija godišnje. Po broju putnika drži prvo mjesto još od 1998. godine, a po broju polijetanja i slijetanja – od 2005.

21. Laseri mogu zaslijepiti ili dezorijentirati pilote, posebno pri polijetanju i slijetanju. Zbog toga su kazne veoma visoke.

22. Životni vijek putničkog aviona ne mjeri se godinama, već ciklusima pritiska. Svaki put kada se avion tokom leta pod pritiskom “naduva”, trup doživljava naprezanje. “Kraj vijeka” nastupa kada se pojave određeni znakovi zamora metala i pukotine koje mogu predstavljati rizik. Za većinu aviona, „20 godina službe“ u prosjeku znači oko 51.000 sati leta i 75.000 ciklusa pritiska. Avioni koji pretežno lete na dugim relacijama imaju manje ciklusa pritiska, pa mogu biti potpuno sigurni i znatno duže od 20 godina.

Aircraft 3464648

23. Iako avioindustrija brzo raste, statistike pokazuju da je samo oko 5% ljudi na svijetu ikada bilo u avionu. Mnogi, posebno u manje razvijenim područjima, nikada nisu kročili u letjelicu i vjerovatno nikada neće ni dobiti tu priliku. Istovremeno, mali broj ljudi iz razvijenijih zemalja leti veoma često i čini najveći dio ukupnog aviosaobraćaja.

24. Većina komercijalnih aviona obojena je u bijelo kako bi odbijala sunčevu svjetlost, što pomaže da se trup manje zagrijava i smanjuje oštećenje od sunca.

25. Od 2024. godine, najduži neprekidni komercijalni let obavlja Singapore Airlines na relaciji Singapur – New York, u dužini od oko 9.500 milja (15.300 km) i u trajanju od skoro 19 sati.

Što više istražujemo svijet avijacije, to više otkrivamo koliko je fascinantan. Avioni kriju desetine malih tajni i nevjerovatnih inovacija koje putovanje čine jednostavnim i udobnim. Sljedeći put kada se ukrcate na avion, sjetite se da iza svakog leta stoji čitav svijet znanja, tehnologije i posvećenosti, i upravo zbog toga je letenje danas sigurnije i zanimljivije nego ikad.

Administrator
Administratorhttp://putujte.ba
Kao administrator ovog portala, moj zadatak je osigurati da svi putnici imaju pristup relevantnim informacijama koje će im pomoći da putuju lakše i bez stresa. Uvijek se trudim pružiti sadržaj koji je informativan i koristan.

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Najčitanije objave

Novi direktor Aerodroma Sarajevo: Šta stoji iza imenovanja Amadea Mandića?

Ova odluka je donesena nakon prethodne saglasnosti Vlade Federacije...

Nova razvojna šansa TK: Kargo centar i slobodna zona na aerodromu Tuzla!

Izgradnja Kargo centra i uspostava Slobodne zone Tuzla na...

Skriveni među šumama Vranice: Nevjerovatna ljepota Slapova Kozice

Slapovi Kozice – skriveni dragulj Fojnice Na potoku Kozica, samo...

Red letenja za mjesec Decembar aerodrom Tuzla!

.flight-wrapper { max-width: 1100px; ...

U srcu Bosne skriva se planina za koju mnogi nisu ni čuli: dobrodošli na tajanstveni Tajan

Iako među lokalnim stanovništvom još uvijek ostaje skriveni dragulj,...

Zašto je sarajevski aerodrom među najzahtjevnijima u Europi?

Sarajevski Međunarodni aerodrom godinama nosi reputaciju jednog od najtežih za slijetanje u Europi, a razlog za to nije ni tehnologija ni osoblje – nego...

Šta se krije u misterioznoj “crnoj kutiji” – uređaju...

Uprkos nazivu, “crna kutija” u avionu nije crna – već jarko narandžasta. Ovaj izuzetno izdržljivi uređaj jedan je od najvažnijih elemenata u modernoj avijaciji,...

Čudo iznad oblaka: Beba rođena na 10.000 metara tokom...

Na letu Turkish Airlinesa iz Istanbula prema Manili desila se nesvakidašnja i dirljiva situacija — putnica iz Filipina, koja se vraćala kući, iznenada je...

Torba pilota – više od putne torbe! Saznajte šta...

Kofer je za pilote puno više od malog kofera, to je njihov mobilni ured, komplet za hitne situacije i paket za udobnost na dugim...